میراث پدرخوانده

23 ویدیو

مدت دوره: 0 ساعت و 0 دقیقه

مستند میراث پدرخوانده 1

00:00:00

رایگان

پدرخوانده "The Godfather"، یک فیلم جنایی به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا از رمانی جذاب و هیجان انگیز به همین نام از ماریو پوزو اقتباس شده است. همکاری این کارگردان و نویسنده در نگارش فیلم‌نامه با تهیه کنندگی آلبرت اس رودی در سال 1972 منجر به خلق این شاهکار سینمایی شد. پدرخوانده موفق به دریافت سه جایزه اسکار در بخش‌های فیلم، فیلم‌نامه اقتباسی و بازیگری گردید. مارلون براندو ایفاگر نقش دوران پیری و رابرت دنیرو بازیگر نقش جوانی ویتو کورلئونه بودند که براندو توانست اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود نماید. این فیلم به عنوان استعاره‌ای از خالص‌ترین شکل نظام سرمایه‌داری، پس از گذشت بیش از چهار دهه (2018) همچنان می‌تواند با مردم پیوند مناسبی ایجاد نماید.

نمایش سریالی ویدیو:

دوره های مشابه:

مستند فیلم شغل ایتالیایی

مستند فیلم شغل ایتالیایی

تعداد ویدئو: 14

در دوره ویدیویی «مستند فیلم شغل ایتالیایی» با ما همراه باشید. تا چه اندازه با ژانر جنایی در فیلمسازی آشنایی دارید؟ فیلم‌هایی که هیجان خاصی را در بیننده ایجاد می‌کنند و به دنبال روایتی از وقوع یک جرم و حواشی مربوط به آن هستند. در این سبک، اغلب جرم و جنایت و حوادث مرتبط با آن محوریت اصلی فیلم را تشکیل می‌دهد و روند رسیدگی به جرم و یا شرح آن موضوع داستان آن را هدایت می‌کند. این سبک زیرمجموعه‌های مختلفی نظیر معمایی، نوآر، گانگستری، سرقت، پلیسی و ... را در بر می‌گیرد. سال‌های آغازین قرن بیستم را می‌توان نقطه شروع فیلم‌های جنایی دانست، درست هنگامی که اولین فیلم سبک سرقت و وسترن با نام سرقت بزرگ قطار "The Great Train Robbery" در دسامبر سال 1903 میلادی به کارگردانی ادوین استنتون پورتر به نمایش درآمد. پس از گذشت چندین سال و اضافه شدن صدا در فیلم با استفاده از ویتافون، اولین فیلم ناطق در ژانر جنایی تحت عنوان چراغ‌های نیویورک "Lights of New York" به کارگردانی برایان فوی در سال 1928 تولید و منتشر شد. با ظهور این سبک از فیلمسازی در صنعت سینما، آثار ماندگار و قابل توجهی در قرن بیستم بر روی پرده‌های سینما رفت که از این میان می‌توان به فیلم‌هایی همچون سامورایی "Le Samouraï" محصول سال 1967، کسب و کار ایتالیایی "The Italian Job" (1969)، پدرخوانده "The Godfather" (1972) به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا، روزی روزگاری در آمریکا "Once Upon a Time in America" محصول سال 1984 و سکوت بره‌ها "The Silence of the Lambs" محصول سال 1991 اشاره کرد. فیلم شغل ایتالیایی به کارگردانی پیتر کالینسن داستان یک سرقت بزرگ را به نمایش می‌گذارد، سرقتی که توسط گروهی از سارقان خرده پا به صورت کاملا برنامه ریزی شده و دقیق برای دست یابی به چهار میلیون دلار شمش طلا طراحی شده بود. در این فیلم حضور بازیگران مطرحی همچون مایکل کین، نوئل کوارد و بنی هیل نقطه قوت این اثر سینمایی محسوب می‌شود. همچنین انتخاب هنرپیشه‌های کمدین برای نقش آفرینی در کاراکترهای دوم و سوم نیز یکی از موضوعات قابل توجه و بحث برانگیز در این فیلم است. خلق صحنه‌های مهیج و پرحادثه در فیلم شغل ایتالیایی همچون پرتاب شدن خودروها از دره، رانندگی پرسرعت بدلکاران و ورود سریع خودروهای در حال حرکت به ماشین حمل بار، خلاقیت و استعداد بالای پیتر کالینسن را در فیلمسازی به وضوح نشان می‌دهد. در این فیلم صحنه‌های تعقیب و گریز با ماشین‌های مینی ماینر به صورت شگفت انگیزی خودنمایی می‌کند و همچنین وجود سکانس‌های بی‌نظیری همچون پرش خودورها از روی پشت بام ساختمان‌های مرتفع هیجان فیلم را دوچندان می‌نماید. شغل ایتالیایی از آن دسته فیلم‌هایی است که به خاطر داستان مهیج و صحنه‌های خارق‌العاده‌اش در دهه 60 میلادی شهرت زیادی یافت و زمینه تولید چندین فیلم‌ مشابه دیگر را نیز فراهم ‌نمود. محبوبیت این اثر سینمایی تا جایی پیش رفت که در سال 2003 یک فیلم هالیوودی با همین نام به کارگردانی فلیکس گَری گِری ساخته شد. پس از گذشت چیزی در حدود نیم قرن از زمان تولید این فیلم هنوز هم به عنوان یک مرجع مهم و تأثیرگذار در زمینه فیلم‌های جنایی و سرقت به آن نگاه می‌شود و بدون شک تماشای آن برای هر بیننده‌ای جذابیت و تازگی خواهد داشت.

میراث پدرخوانده

میراث پدرخوانده

تعداد ویدئو: 23

در مستند ویدیویی «میراث پدرخوانده» به بررسی این اثر مشهور و برجسته سینمایی می‌پردازیم. «همه چیز درباره سه گانه پدرخوانده» فیلم‌های گانگستری از آن دسته آثاری هستند که از زمان پیدایش مورد استقبال بسیاری از سینمادوستان بوده و این محبوبیت را تا چندین دهه حفظ نموده‌اند. با نگاهی کوتاه به آثار سینمایی قرن بیستم در می‌یابیم که تاریخچه ساخت فیلم‌‌های گانگستری و مافیایی در سینمای هالیوود به اوایل دهه 1930 میلادی باز می‌گردد، درست زمانی که فیلم‌های مهیجی همچون سزار کوچک، دشمن مردم و صورت زخمی بر روی پرده‌های سینما رفتند. بی‌شک علاقه‌مندان به سینمای هالیوود می‌دانند که تأثیرگذارترین فیلم در این ژانر، سه گانه پدرخوانده نام دارد که بخش اول و دوم آن در سال‌های 1972 و 1974 و سومین قسمت از آن در سال 1990 تولید شد. پدرخوانده فیلمی جنایی به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا از رمانی جذاب به همین نام اثر ماریو پوزو اقتباس شده است. این رمان که در سال 1969 منتشر گردید، دستمایه‌ای برای ساخت فیلم پدرخوانده با همکاری کاپولا و پوزو در نوشتن فیلمنامه شد. از جمله بازیگران معروف این فیلم می‌توان به مارلون براندو، آل پاچینو، روبرت دووال و دایان کیتن اشاره کرد. موضوع این رمان داستان یک خانواده خلافکار ایتالیایی- آمریکایی در بین سال‌های 1945 تا 1955 در نیویورک را روایت می‌کند که در آن شخصیت اصلی داستان یعنی دون کورلئونه با همراهی سه شخصیت مافیایی ساخته شده است و برخلاف سایر فیلم‌های جرم و جنایت، فیلمنامه نویسان آن یعنی کاپولا و ماریو پوزو تصمیم می‌گیرند که بعد انسانی و در عین حال آسیب پذیرتر شخصیت‌ها را به شکل مؤثری جلوه دهند. در خلال تماشای این فیلم ممکن است با وجود آدمکش بودنِ شخصیت اصلی داستان، حس مثبتی نسبت به وی پیدا کنید و این امر شما را متعجب سازد! داستان فیلم به گونه‌ای به تصویر کشیده شده که روابط انسانی و خانوادگی در آن بیش از خشونت‌ حاکم در آن نمایش داده می‌‎شود. پس از اکران اولین قسمت از سری پدرخوانده، این اثر ارزشمند سینمایی با تحسین و استقبال غیرمنتظره منتقدین و مخاطبین روبرو شد و به یک پدیده جهانی تبدیل گردید. از آن پس فیلم‌ پدرخوانده به عنوان یک اثر موفق سینمایی در ذهن تمامی مردم و به خصوص مردم آمریکا جاودانه ماند. این سه گانه سینمای هالیوود که از آن به عنوان شاهکار تاریخ سینمای جهان یاد می‌شود موفق به دریافت جوایز متعددی گردید که از بین آنها می‌توان به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین بازیگر نقش اول مرد (برای مارلون براندو)، بهترین بازیگر نقش مکمل (رابرت دنیرو)، بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین موسیقی فیلم در کنار چندین جایزه گلدن گلاب اشاره کرد. «حقایقی جالب در مورد فیلم پدرخوانده» با نگاهی به دسته بندی بهترین آثار سینمایی در طول تاریخ، نام فیلم‌های پدرخوانده 1 و 2 در لیست 250 فیلم برتر IMDb به چشم می‌خورند و هریک از آنها به ترتیب در جایگاه دوم و سوم این فهرست ارزشمند قرار دارند. در بیان تفاوت این فیلم با سایر فیلم‌های هم دوره خود می‌توان از دو عامل تأثیرگذار سناریو و موسیقی فیلم نام برد. سناریوی این فیلم برخلاف سایر فیلم‌های گانگستری علاوه بر نشان دادن خشونت موجود در داستان به وجود رابطه احساسی و مستحکم میان اعضای یک خانواده اشاره دارد که این خود حس دوگانه‌ای در بیننده ایجاد می‌کند و از بعد منفی داستان تا حدودی می‌کاهد. موسیقی این فیلم نیز که توسط نینو روتا موسیقیدان ایتالیایی با ترکیبی از موسیقی جاز ایتالیایی و موسیقی سیسیل ساخته شده، جنبه‌های رمانتیک و احساسی را به این فیلم جنایی می‌بخشد. یکی از حقایق جالب در مورد این فیلم مافیایی انتخاب بازیگر نقش پدرخوانده بود. در حقیقت استودیوی سازنده فیلم یعنی پارامونت با بازی مارلون براندو در نقش کاراکتر پدرخوانده موافق نبود و لورنس اولیور را مناسب این جایگاه می‌دانست. در نهایت مارلون براندو پس از تست بازی در این نقش نظر عوامل تولید فیلم را به سوی خود جلب کرده و مورد تأیید آنان قرار گرفت. جالب است بدانید در چهل و پنجمین دوره مراسم اسکار مارلون براندو با بازی درخشان خود به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد انتخاب شد. اما وی در این مراسم حضور نیافت و دلیل عدم حضور خود را اعتراض به نژادپرستی و تصویرسازی منفی و غلط سرخ پوستان و بومیان آمریکایی در صنعت سینما بیان کرد. پس از ساخت فیلم پدرخوانده، بسیاری از آثار سینمایی با الهام از این شاهکار خلق شدند که از بین آنها می‌توان به Scarface به کارگردانی Brian De Palma محصول سال 1980، Once Upon A Time In America به کارگردانی سرجیو لئونه در سال 1984 و Good Fellas ساخته مارتین اسکورسیزی در سال 1990 اشاره کرد.

2001- ادیسه فضایی

2001- ادیسه فضایی

تعداد ویدئو: 8

در دوره ویدیویی «2001: ادیسه فضایی» به معرفی این اثر شگفت انگیز سینمایی و بررسی ویژگی‌های منحصر به فرد آن خواهیم پرداخت. زمانی که نام فیلم‌های علمی- تخیلی به زبان می‌آید، بسیاری از افراد ممکن است فیلم‌های مهیج و محبوبی همچون جنگ ستارگان، بلید رانر، ترمیناتور، پلیس آهنی و ماتریکس را به خاطر بیاورند. این فیلم‌ها چه در دوره خود و چه در حال حاضر مخاطبان خاص خود را داشته و هنوز هم از محبوبیتشان کاسته نشده است. با مرور کوتاهی بر فیلم‌های علمی- تخیلی ساخته شده در قرن بیستم آثار بی‌نظیری به چشم می‌خورند که با توجه به زمان تولیدشان در ژانر خود بی‌نظیر بوده و به عنوان یک شاهکار سینمایی تلقی می‌شوند که از این جمله می‌توان به فیلم 2001: ادیسه فضایی "2001: A Space Odyssey" اشاره کرد. ساخت این فیلم دیدنی در سال 1968 به تهیه کنندگی و کارگردانی استنلی کوبریک انقلاب بزرگی را در صنعت سینما و فیلمسازی پدید آورد و به یک منبع مهم و تأثیرگذار برای خلق سایر فیلم‌های علمی- تخیلی تبدیل گردید. فیلمنامه ادیسه فضایی با الهام از داستان کوتاه نگهبان اثر آرتور چارلز کلارک تنظیم و گردآوری شد و پس از اکران، رمان این اثر سینمایی نیز با همین نام انتشار یافت. نقاط قوت این فیلم که آن را از سایر آثار سینمایی هم دوره خود متمایز می‌کند، استفاده از جلوه‌های ویژه منحصر به فرد، آینده نگری، تکامل بشریت و پیشرفت فناوری‌های فضایی است و بی‌شک هر بیننده‌ای با تماشای آن به نبوغ و استعداد بالای کارگردان این فیلم پی خواهد برد. کوبریک در فیلم ادیسه فضایی با استفاده از ماکت‌های مخصوص و به کمک تکنیک روتوسکپی سفینه‌های فضایی و جلوه‌های ویژه را به گونه منحصر به فردی طراحی و نمایش داد که تا پیش از آن در هیچ اثر سینمایی دیگری دیده نمی‌شد. علاوه بر این صحنه‌های موجود در فیلم نظیر سفر به کره ماه، استفاده از هوش مصنوعی و مکالمات تصویری فراتر از تصورات آن زمان بوده و رشد تکنولوژی در دهه‌های بعدی را به تصویر می‌کشد. داستان این فیلم در چهار پرده مختلف فیلمبرداری شده است و بخش اول آن به نمایش نخستین روزهای زندگی انسان‌نماها بر روی سیاره زمین می‌پردازد، به گونه‌ای که تا مدت زمان زیادی از فیلم (حدود 24 دقیقه) هیچ گونه دیالوگی رد و بدل نمی‌شود. از پرده دوم به بعد شاهد گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی در قرن بیست و یکم و همچنین سفر انسان به کره ماه و سیاره مشتری خواهیم بود. در این فیلم مهیج، کوبریک با بهره گیری از قطعات گوش نواز دانوب آبی و پوئم سمفونیک برای تصویرسازی حرکت چرخان ماهواره‌ها جلوه منحصر به فردی به آن بخشیده است. ادیسه فضایی در چهل و یکمین مراسم اعطای جوایز اسکار موفق به دریافت جایزه بهترین جلوه‌های تصویری و سه نامزدی بهترین کارگردانی، بهترین طراحی صحنه و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد. همچنین در سال 1969 از سوی آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا (بفتا) سه جایزه بهترین طراحی صحنه، بهترین فیلمبرداری و بهترین ساندتراک به این اثر سینمایی اعطا گردید. در ادامه از شما علاقه مندان به فیلم‌های علمی- تخیلی دعوت می‌کنیم در تماشای ویدیوهای این دوره با ما همراه شوید.

سینمای صامت

سینمای صامت

تعداد ویدئو: 99

در دوره ویدیویی «سینمای صامت» قصد داریم تاریخچه هنر هفتم را بررسی نموده و هنرمندان مطرح در این عرصه نمایشی را معرفی نماییم. در دنیای امروز و با پیشرفت علم و تکنولوژی، صنعت سینما و فیلمسازی نیز با تحولات بسیاری همراه بوده و کارگردانان به کمک تکنیک‌های جدید و جلوه‌های ویژه منحصر به فرد توانسته‌اند مخاطبان زیادی را مشتاق تماشای آثار خلق شده خود کنند. در بررسی تاریخچه سینما، نخستین تلاش‌های ادوارد مایبریج در سال 1878 برای ثبت تصاویر متعدد و متوالی از حرکت یک اسب و بازسازی آن به صورت یک تصویر متحرک را می‌توان نقطه عطفی در پیدایش هنر سینما دانست. در اواسط دهه 1880 وی مجموعه‌ای از تصاویر حیوانات و انسان‌های در حال حرکت را جمع آوری نمود و به کمک امیل ریناد مخترع دستگاه پراکسینوسکوپ، با استفاده از چندین آینه و یک فانوس خیال توانست امکان بازتاب نقاشی‌های متحرک را بر روی یک پرده فراهم سازد. پس از آن اولین تصاویر متحرک تاریخ بر روی نوار فیلم به چاپ رسید و به دنبال آن در سال 1888 نخستین نمای متحرک ضبط شده توسط لویی لو پرنس، مخترع و فیلمساز فرانسوی تحت عنوان چشم‌انداز باغ روندهی پدید آمد. چندی بعد برادران لومیر از دوربین سینماتوگراف برای ساخت چندین فیلم کوتاه استفاده کردند و فیلم‌های سیاه و سفیدی که معمولا از یک نما تشکیل می‌شدند را منتشر نمودند. در اواخر قرن نوزدهم ژرژ ملی‌یس با ورود به عرصه فیلمسازی توانست جلوه‌های ویژه و صحنه‌های شعبده بازی‌اش را در فیلم‌های خود بگنجاند و فن تروکاژ را در سینما به وجود آورد. استفاده از تکنیک‌های نوین فیلمسازی در آثار وی نظیر نوردهی چندگانه، تصویر برداری زمان گریز، درآمیزی صحنه‌ها و ساخت فیلم رنگی به صورت رنگ آمیزی دستی فریم به فریم روش‌هایی بودند که این کارگردان برجسته فرانسوی در خلق آثارش از آنها بهره می‌برد. ادوین استنتون پورتر نیز یکی دیگر از بنیان گذاران صنعت سینما و تدوین بود که با ساخت آثار متفاوت و با استفاده از قدرت تخیل منحصر به فردش سبب تکامل بنیادین و ساختاری سینما گردید. با خلق فیلم‌های صامت مختلف در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم و همچنین تأسیس استودیوهای متعدد فیلمسازی در آمریکا، این هنر نمایشی بیش از پیش مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت و زمینه پیشرفت را برای بازیگران و کارگردانان با استعداد سراسر دنیا فراهم نمود. محوریت سینمای صامت با تولید آثار کمدی رشد و گسترش چشمگیری یافت و پس از پایه گذاری استودیو فیلمسازی کی‌استون توسط مک‌ سنت و ابداع سبک جدید اسلپ‌استیک توسط وی، بسیاری از هنرپیشه‌های مشهور سینمای صامت از جمله چارلی چاپلین، میبل نورماند، فتی آربوکل، ریموند گریفیث، هارولد لوید و... تحت آموزش او به نقش‌آفرینی در فیلم‌های سینمایی پرداخته و در این عرصه خوش درخشیدند. در این دوران کارگردانان و بازیگران مطرحی همچون سیسیل بلونت دمیل، دیوید وارک گریفیث، باستر کیتون، استن لورل و اولیور هاردی به دنیای سینما معرفی شدند. در دوره سینمای صامت و تا پیش از دهه 1920 پیوند همزمان تصویر با صدا امکان پذیر نبود و فیلم‌ها بدون دیالوگ و بیشتر همراه با موسیقی زنده و در برخی موارد با جلوه‌های صوتی به نمایش در می‌آمدند. تا اینکه در سال 1927، آلن کراسلند با ساخت فیلم خواننده جاز "The Jazz Singer" توانست اولین فیلم بلند ناطق دنیا را خلق کند و صنعت سینما و فیلمسازی را متحول نماید. این فیلم توسط کمپانی برادران وارنر تولید و با حضور پرشور تماشاگران به یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌های آن زمان تبدیل گشت. با افزودن صدا در فیلمسازی، دنیای سینما شکل تازه‌ای به خود گرفت و زمینه ساز ساخت بسیاری از فیلم‌های مطرح آن دوران و حتی آثار امروزی گردید. نخستین فیلم صامت ایرانی نیز تحت عنوان آبی و رابی در سال 1309 و در ژانر کمدی ساخته شد و برای اولین بار در دوازدهم دی ماه همان سال به نمایش درآمد. کارگردانی این فیلم صامت را اوانس اوگانیانس برعهده داشت و در آن بازیگرانی همچون محمدخان ضرابی، غلامعلی خان سهرابی‌فرد و محمدعلی قطبی ایفای نقش کردند.