دسته بندی ها:

دسته بندی ها

ویولون

ویولون

تعداد ویدئوها: 72

در این دوره ویدیویی به معرفی ساز محبوب «ویولن» و تاریخچه آن خواهیم پرداخت. «تاریخچه ویولن» ویولن "Violin" از خانواده سازهای زهی-آرشه‌ای به حساب می‌آید و تاریخچه پیدایش آن در اروپا به قرن نهم میلادی باز می‌گردد. بسیاری از افراد معتقدند که این ساز نمونه تکامل یافته ساز عربی رِباب است که پس از ورود به اروپا و تغییر در قالب آن با نام ربک "Rebec" شهرت یافته است. آندره آماتی "Andrea Amati" را می‌توان نخستین سازنده این ساز تاریخی دانست. آماتی در اواسط قرن شانزدهم میلادی (سال 1555) اولین ویولن چهار سیم را طراحی کرد و پس از آن مدرسه ساخت ویولن را در شهر کرمونا "Cremona" ایتالیا دایر نمود. این ویولن‌ها نسبت به ویولن‌های مدرن اندازه کوچک‌تری داشتند و از حاشیه پهن و انحناهای منحصر به فردی (حلزونی شکل) در بدنه ساز برخوردار بودند. شهر کرمونا در شمال ایتالیا مشهورترین مرکز ساخت سازهای زهی به خصوص ویولن در دنیا بوده و از قرن شانزدهم میلادی تا به امروز (2018) مردم آن به ساخت این ساز بی‌نظیر روی آورده‌اند. «معرفی ساز ویولن» این ساز در کنار دو ساز ویولا "Viola" و ویولن سل "Violoncello"، خانواده ساز ویولن را تشکیل می‌دهند که در این میان ویولن صدای بمی در حین نواخته شدن تولید می‌کند. یک جعبه چوبی توخالی در کنار بیش از 50 قطعه و 4 تار، نمای زیبای این ساز را تشکیل می‌دهند. از جمله اجزای ویولن می‌توان به جعبه رزونانس، دسته، خرک، گریف، آرشه، سیم گیر، سیم‌ها و ... اشاره کرد. گفتنی است، وجهه جهانی این ساز را می‌توان در سازگاری آن با فرهنگ‌ها و حضور در موسیقی ملل مختلف دید. «زندگینامه ایتساک پرلمان، ویولنیست مشهور» ایتساک پرلمان "Itzhak Perlman" (متولد 31 آگوست 1945)، موسیقیدان، ویولنیست و رهبر ارکستر لهستانی تبار، یکی از مشهورترین و برترین ویولنیست‌های کلاسیک قرن بیستم به شمار می‌آید. ایتزاک اولین بار پس از شنیدن موسیقی کلاسیک در رادیو، به این ساز زیبا علاقمند شد. او در سن سه سالگی از پذیرش به Shulamit Conservatory محروم شد زیرا برای یادگیری ویولن بسیار کوچک بود. وی که در کودکی از بیماری فلج اطفال رنج می‌برد، در سن چهار سالگی توانست بر این بیماری غلبه کرده و به کمک عصا راه برود. وی که از سنین پایین رویای نوازندگی را در سر می‌پروراند، سرانجام در سال 1964 و در 19 سالگی توانست اولین جایزه خود را در رقابت‌های بین المللی Leventritt Competition کسب کند. از دیگر افتخارات ایتساک پرلمان می‌توان به دریافت 15 جایزه گرمی "Grammy" و 4 جایزه امی "Emmy" اشاره کرد. «معروف ترین نوازندگان ویولن ایرانی» از جمله معروف‌ترین نوازندگان ویولن ایرانی می‌توان از زنده یادان همایون خرم، علی تجویدی، پرویز یاحقی و بسیاری اساتید دیگر نام برد که همگی زمانی در مکتب استاد ابوالحسن صبا شاگردی کرده‌اند. از دیگر نوازندگان برجسته این ساز می‌توان از شادمهر عقیلی و روزبه نعمت الهی نیز یاد کرد. در ادامه از شما علاقه‌مندان به ساز ویولن دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید.

گیتار آکوستیک

گیتار آکوستیک

تعداد ویدئوها: 56

در دوره ویدیویی «گیتار آکوستیک» به معرفی یکی از محبوب‌ترین سازهای زهی دنیا خواهیم پرداخت. گیتار آکوستیک به طور معمول از شش سیم فلزی تشکیل شده و بیشتر در سبک‌هایی نظیر فولک، بلوز، کانتری و راک به کار می‌رود. این ساز از کاسه صدای بزرگ‌تری نسبت به گیتار کلاسیک برخوردار بوده و صدای زنگ‌دار و شفاف‌تری را منتشر می‌کند. جنس این ساز معمولا از چوب بلسان بنفش "Rosewood"، چوب افرا "Maple"، صنوبر "Spruce" و... ساخته شده و همانند سایر گیتارها از اجزایی نظیر سردسته، صفحه انگشت گذاری، باره‌ها، بدنه، کلیدهای کوک و... تشکیل می‌شود. برخی از گیتارهای آکوستیک دوازده سیم دارند و به دلیل حجم صدای بالا معمولا برای نواختن ریتم پایه به کار می‎‌روند. از شرکت‌های معتبر سازنده گیتار در دنیا می‌توان به گیبسون "Gibson"، فِندر "Fender"، آیبنز "Ibanez" و... اشاره کرد. برای نوشتن و یا خواندن یک قطعه موسیقی از علائم مشخصی استفاده می‌کنند که در موسیقی این علائم را نت می‌نامند و اسامی آن‌ها براساس دو سیستم هجایی و الفبایی در اختیار نوازندان و یا خوانندگان قرار می‌گیرد. علاوه بر این، نت‌های موسیقی طبق قواعدی خاص و بر روی خطوط مخصوصی نوشته می‌شوند که به این خطوط افقی پنج خط حامل "Staff" می‌گویند. در ظاهر گیتار آکوستیک شبیه به گیتار کلاسیک است اما سیم‌های این گیتار فلزی است و کاسه صدای آن بزرگ‌تر از گیتار کلاسیک می‌باشد. تیونر دستگاهی است که برای کوک کردن سیم‌های گیتار به کار می‌رود و به کمک میکروفون تعبیه شده در خود، صدای نت نواخته شده را دریافت کرده و نام لاتین آن را بر روی صفحه نمایش می‌دهد. مترونوم یک ابزار تمرینی موسیقی است که با تکرار ضربات یکنواخت و قابل تنظیم به نوازنده کمک می‌کند تا به صورت دقیق و صحیح ضرب‌ها را اجرا نماید. گیتار الکترو آکوستیک نسل جدیدی از گیتارهای آکوستیک است و از لحاظ صوتی روند الکتریکی را در پیش می‌گیرد. نحوه عملکرد آن نیز بدین صورت است که صدا توسط پیکاپ به شکل سیگنال الکتریکی درآمده، که بعد از طی کردن مسیرها و برخی ادوات الکتریکی، به وسیله آمپلی فایر تقویت می‌شود و سرانجام از طریق اسپیکرهای آمپلی فایر به گوش می‌رسد. در این نوع گیتار نوازنده بدون آنکه مجبور به تعویض ساز برای پیدا کردن صدای مورد نظرش باشد می‌تواند از طریق تنظیم اکولایزری که روی گیتار قرار گرفته، حالت صدا را تغییر دهد و با طنینی که مورد نظرش است نوازندگی کند. در ادامه شما را به تماشای ویدیوهای آموزشی گیتار آکوستیک دعوت می‌کنیم.

آموزش پیانو

آموزش پیانو

تعداد ویدئوها: 56

در دوره ویدیویی «آموزش پیانو» به معرفی این ساز محبوب خواهیم پرداخت. «معرفی و تاریخچه پیدایش ساز پیانو» پیانو یکی از مشهورترین سازهای زهی ضربه‌ای است که صدای آن با فشردن کلیدها (کلاویه‌ها) و در اثر برخورد چکش‌ها با سیم‌های فلزی در داخل جعبه‌ای‌ چوبی تولید می‌شود. سیم‌های این ساز به صفحه‌ای موسوم به صفحه صدا متصل شده‌اند و نقش تقویت کننده صدای آن را ایفا می‌کنند. علاوه بر این در جلوی پای نوازنده سه پدال مختلف تحت عنوان پدال طنین، پدال نرم و پدال میانی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها به ترتیب برای ارتعاش بیشتر صدا، کم‌کردن و خفه کردن صدا (ایجاد صدایی آهسته و خفه مانند) به کار می‌روند. پیانو برای نخستین بار در سال 1709 میلادی توسط یک مخترع خلاق ایتالیایی به نام بارتولومئو کریستافوری دی فرانچسکو "Bartolomeo Cristofori di Francesco" در شهر پادووا "Padua" ایتالیا ساخته شد و تا حدود یک دهه نیز ناشناخته ماند. تا این که یک نویسنده ایتالیایی مقاله‌ای در خصوص ساختار و نحوه عملکرد پیانو گردآوری کرد و پس از مدتی این مقاله به زبان آلمانی ترجمه شد و به صورت گسترده منتشر گردید. همین موضوع سبب شد که بیشتر سازندگان پیانو از الگوی این مقاله در ساخت آن بهره گیرند. تفاوت اصلی و مهمی که پیانو با سازهای مشابه قبلی خود همچون هارپسیکورد "Harpsichord" داشت این بود که نوازنده می‌توانست شدت صدای ایجاد شده را با نحوه ضربه زدن به کلیدها کنترل نماید و همین ویژگی سبب شد که ساز پیانو مورد توجه آهنگسازان قرن هجدهم میلادی قرار گیرد. به مرور زمان انواع مختلفی از پیانوها تولید و به بازار عرضه شد که از بین آن‌ها می‌توان به گراند پیانو، پیانوی دیواری و پیانوی دیجیتال اشاره کرد. با وجود پیشرفت‌های بشر در زمینه‌های مختلف از جمله موسیقی، شگفت آور است که ساختار اصلی پیانوهای امروزی کاملا مشابه با پیانوهای مدرن بوده و تقریبا از همان الگوی اولیه خود تبعیت می‌کند. پیانو‌های امروزی معمولا از هفت اکتاو تشکیل شده‌اند و قادرند که محدوده بسیار گسترده‌ای از اصوات را تولید نمایند. به دلیل این ویژگی منحصر به فرد، پیانو به عنوان مادر سازها نامگذاری شده است. «مروری کوتاهی بر زندگینامه استاد فقید جواد معروفی» استاد جواد معروفی یکی از موسیقی‌ دانان و نوازندگان برجسته پیانو، سال 1291 در شهر تهران چشم به جهان گشود. وی آموزش موسیقی را نزد پدرش فرا گرفت و پس از فراگیری سازهای تار و ویولون به آموختن پیانو روی آورد. این استاد ارجمند بیش از چهل سال در عرصه موسیقی و آهنگسازی فعالیت کرد و شاگردان به نام و مشهوری نظیر اردشیر روحانی، انوشیروان روحانی، ساسان محبی و... را پرورش داد. از این هنرمند ارزنده آثار ماندگاری همچون مجموعه بی‌کلام «خواب‌های طلایی»، «آلبوم عاشورا»، «راز خلقت و فراق» و... به جای مانده است. سرانجام این هنرمند مشهور 16 آذر 1372 دار فانی را وداع گفت.

گیتار کلاسیک

گیتار کلاسیک

تعداد ویدئوها: 194

در دوره ویدیویی «گیتار کلاسیک» برای آشنایی بیشتر با دنیای این ساز محبوب با ما همراه باشید. «نگاهی کوتاه بر ساز گیتار کلاسیک» گیتار کلاسیک "Classical Guitar" یکی از سازهای زهی زخمه‌ای است که تاریخچه پیدایش آن تقریبا به 1900 سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. سیر تکاملی گیتار کلاسیک با تأثیرپذیری از سازهای تاریخی ویهوئلا "Vihuela" و گیترن "Gittern" از قرن شانزدهم میلادی آغاز شد و به سرعت در میان تمام سطوح مردم مورد استقبال قرار گرفت. نخستین گیتارها دارای چهار و یا پنج جفت سیم بودند و بدنه منحنی شکلی داشتند. از اواسط قرن هجدهم تا اوایل قرن نوزدهم میلادی به تدریج سیم ششم نیز به این ساز اضافه شد و همچنین تمامی سیم‌های آن به صورت تک رشته‌ای طراحی گردید. طراحی گیتار کلاسیک مدرن را می‌توان به آنتونیو د تورس خورادو "Antonio de Torres Jurado" نسبت داد. گیتارهای ساخته شده توسط این مخترع اسپانیایی در مقایسه با سایر گیتارها از بدنه بزرگ‌تری برخوردار بود و طیف گسترده‌تری از صدا را منتشر می‌کرد. طراحی خلاقانه او در ساخت این ساز به حدی منحصر به فرد بود که هم اکنون (2018) نیز از الگوی وی برای ساخت گیتار کلاسیک در دنیا استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین اجزای گیتار که نقش بسیار مهمی در تولید صدا دارد جنس چوب آن است. سازندگان گیتار کلاسیک با توجه به قیمت و نوع مواد تشکیل دهنده قسمت‌های آن از چوب‌های مختلفی استفاده می‌کنند. صفحه رویی گیتار کلاسیک به طور معمول از چوب سدر "Cedar" و یا صنوبر "Spruce" ساخته شده و چوب‌های رُز وود، ماهون و آبنوس نیز به ترتیب صفحه پشتی، دسته و فرت برد آن را تشکیل می‌دهند. این گیتار از نظر ساختاری شباهت بسیار زیادی به گیتار فلامنکو داشته و هر دوی آنها تقریبا دارای پیشینه مشترکی هستند. علی‌رغم این خصوصیات یکسان، این دو گیتار از نظر جنس چوب‌های به کار رفته، قطر دسته، نحوه نواختن و جنس صدا با یکدیگر تفاوت دارند. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی به ساخت و تولید گیتار کلاسیک در دنیا می‌پردازند که از مشهورترین آنها می‌توان به یاماها، الحمرا و آلمانزا اشاره کرد. «بیوگرافی آندرس سگوویا، پدر گیتار کلاسیک» آندرس سگوویا تورس "Andres Segovia Torres" از جمله بزرگ‌ترین گیتاریست‌های سبک کلاسیک، 21 فوریه 1893 در لینارس اسپانیا چشم به جهان گشود. وی نواختن گیتار را از 6 سالگی و با ساز گیتاریست مشهور اسپانیایی پاکو د لوسنا "Paco de Lucena" آغاز نمود. تکنیکی که سگوویا با آن گیتار می‌نواخت متفاوت از سایرین بود. وی با ناخن و سرانگشتانش به گونه‌ای به سیم‌‌ها ضربه می‌زد که صدایی بلندتر و رساتر ایجاد می‌شد. سگوویا، پدر گیتار کلاسیک در دوران فعالیت حرفه‌ای خود جوایز بسیاری دریافت نمود که از این بین می‌توان به جایزه سونینگ دانمارکی "Danish Sonning Award" در سال 1974، جایزه موسیقی ارنست ون زیمنس "Ernst von Siemens Music Prize" در سال 1985 و جایزه بهترین دستاوردهای گرمی "Grammy Lifetime Achievement Award" در سال 1986 اشاره کرد. «مروری بر زندگینامه لیلی افشار، بانوی گیتاریست ایرانی» لیلی افشار از نوازندگان نامدار گیتار کلاسیک در جهان، هجدهم اسفند 1338 در تهران متولد شد. وی که از 10 سالگی فراگیری این ساز را آغاز نمود، تاکنون نخستین زن در جهان است که در نوازندگی گیتار کلاسیک به درجه دکترا دست یافته. افشار یکی از 12 نوازنده بین المللی گیتار بود که برای نواختن در حضور آندرس سگوویا در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انتخاب شد. از جمله افتخارات این بانوی مشهور ایرانی می‌توان به سفیر هنری در آفریقا در سال 1995 و دریافت جایزه Orville H. Gibson در سال 2000 به عنوان بهترین نوازنده گیتار کلاسیک جهان اشاره کرد. وی در حال حاضر به تدریس موسیقی در دانشگاه ممفیس آمریکا مشغول است. در ادامه از شما علاقه‌مندان به ساز گیتار دعوت می‌کنیم در تماشای ویدیوهای آموزشی گیتار کلاسیک ما را همراهی نمایید.

کلارینت

کلارینت

تعداد ویدئوها: 42

در دوره ویدیویی «کلارینت» به معرفی این ساز قدیمی بادی خواهیم پرداخت. «تاریخچه ساز کلارینت» کلارینت "Clarinet"، این ساز بادی قَمیشی در سال 1690 توسط مخترع معروف آلمانی یوهان کریستوف دنر " Johann Christoph Denner" ساخته شد. دنر با همکاری فرزندش جَکوب "Jacob" کلارینت را با ایجاد تغییراتی بر روی ساز شالوماو "Chalumeau" از جمله افزودن دو کلید انگشتی و بهبود بخشیدن به سریه ساز "Mouth Piece" و بخش انتهایی آن "bell" خلق کرد. همچنین با گذشت زمان کلیدهایی به این ساز افزوده شد و سبب بهبود در نواختن آن گردید. کلارینت سازی از خانواده سازهای بادی، با انعطاف پذیری استثنایی خود در بیشتر سبک‌های موسیقی جهان بخصوص موسیقی فولکوریک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ساز بادی که در حالت حرفه‌ای از چوب سیاه آفریقایی ساخته می‌شود، در فرم ظاهری خود به پنج بخش متصل به هم شامل سَریه ساز "Mouth Piece"، گلویی "Barrel Joint"، بخش انتهایی "Bell" و بدنه استوانه‌ای شامل دو تکه بالایی "Upper Joint" و پایینی "Lower Joint" تقسیم می‌گردد. بر روی بدنه این ساز 6 حفره و 17 کلید برای نواختن وجود دارد. از جمله کلارینت‌های رایج می‌توان به کلارینت دو، لا، سی بمول و می بمول اشاره کرد. نوعی از این ساز که در آسیای شرقی از جمله ایران و ترکیه به آن قره‌نی می‌گویند، توانایی تولید فواصل موسیقی شرقی را نیز دارد. «وودی هرمن،کلارینتیست پرافتخار آمریکایی» وودی هرمن "Woody Herman" در سال 1913 در شهر میلواکی واقع در ایالت ویسکانسین آمریکا به دنیا آمد. وی که از 12 سالگی نواختن کلارینت و ساکسیفون را آغاز نموده بود، پس از سال‌ها حضور در عرصه موسیقی در اواخر دهه 30 به شهرت رسید. هرمن در کنار نوازندگی، خواننده و رهبر گروه‌های بزرگ موسیقی نیز بود. این کلارینتیست مشهور سبک جاز، در دوران حرفه‌ای فعالیت خود موفق به دریافت سه جایزه گرمی در سال های 1963، 1973 و 1974 گردید. از جمله آثار برتر هرمن می‌توان به دو آلبوم بی‌کلام Woodchopper's Ball و Laura اشاره کرد. سرانجام این کلارینتیست سرشناس در 29 اکتبر سال 1987 در شهر وست هالیوود در ایالت کالیفرنیا درگذشت. در ادامه توجه شما را به تماشای ویدیوهای آموزشی ساز کلارینت جلب می‌کنیم.

آکاردئون

آکاردئون

تعداد ویدئوها: 38

در دوره ویدیویی آموزش ساز «آکاردئون» با ما همراه باشید تا با تاریخچه یکی از ادوات در دنیای زیبای موسیقی آشنا شوید. آکاردئون یکی از سازهای مشهور در دنیای موسیقی است که برای اولین بار توسط مخترع آلمانی کریستین فردریش لودویگ بوشمن "Christian freidrich ludwig buschmann" در سال 1822 میلادی در شهر برلین ساخته شد. این ساز در بعضی از کشورها (به عنوان مثال برزیل، کلمبیا و مکزیک) در موسیقی‌های محبوبی نظیر Forro ،Sertanejo و B-pop استفاده می‌شود، در حالی که در دیگر مناطق مانند اروپا، آمریکای شمالی و کشورهای دیگر در آمریکای جنوبی، بیشتر برای رقص پاپ و موسیقی محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از بهترین محل‌های تجلی این ساز در اروپا، فستیوال‌های موسیقی است. همچنین در کاجن "Cajun"، زیدکو"Zydeco"، موسیقی جاز و حتی در موسیقی‌های کلاسیک در اجراهای ارکستراها و بصورت تک نوازی یا سولو نیز استفاده می‌شود. هارمونیکا (به معنی هارمونی موسیقیایی) قدیمی‌ترین نام یونانی این ساز است. بر زبان آوردن نام آکاردئون در میان مردمان آمریکا، موسیقی‌های ویژه رقص و آواز‌های قدیمی را در ذهنشان تداعی می‌کند. از بخش‌های ثابت و متغییر این ساز بادی شستی‌دار به ترتیب می‌توان به بلو "Bellow"، بدنه، مکانیسم پالت، بخش‌های متغییر، سیستم‌های دستی راست دست، سیستم‌های دستی چپ دست، سوئیچ‌ها و رنک‌های رید، تیپ‌های کرومیک و پیانو و استرپ‌ها اشاره کرد. کنسرتینا "Concertina" یک نوع آکوردئون ساده است که محبوبیت بسیاری نزد دریانوردان داشت. نوازنده، این ساز مشهور آلمانی را بین دو دست خود می‌گیرد که در میانه آن، مجاری هوایی قرار دارند که با باز و بسته شدنشان توسط نوازنده صدا تولید می‌شود. در یک سمت صفحه‌کلید کوچکی تعبیه شده‌است که کلیدهای آن وظیفه کنترل ورود هوا به مجاری را دارند و در سمت دیگر جعبه طنینی با دکمه‌های مخصوص قرار دارد. در ادامه از شما عزیزان دعوت می‌کنیم تا با ما به تماشای ویدیوهای این مجموعه آموزشی بنشینید.

مبانی موسیقی

مبانی موسیقی

تعداد ویدئوها: 10

در دوره ویدیویی «مبانی موسیقی» با ما همراه باشید. نظریه موسیقی در واقع یک دستور زبان بسیار عظیم و متنوع است که با نحوه چینش صداها در امتداد محور زمان برای خلق یک تجربه موسیقیایی سرو کار دارد. در حقیقت نظریه موسیقی، نظیر خود موسیقی یک هنر است نه علم؛ چیزی شبیه به زبان با ویژگی‌ها و اصطلاحات غیرقابل توضیح. یکی از دلایل تدریس موسیقی به شکل زبان این است که خود موسیقی یک زبان و در واقع روشی جهت ارتباط صوتی بوده که حجم عظیمی از انواع اطلاعاتِ زیباشناختی، سبک شناختی، احساسی و غیره را در عین پیچیدگی می‌تواند به آسانی منتقل کند. تعریف موسیقی را می‌توان به گونه‌ای صدا در زمان یا مرتب شدن زمان توسط صدا بیان کرد. این تعریف دو بعد اصلی موسیقی یعنی صدا و زمان را بدون هیچ قید و شرطی جدا می‌کند. هنگام سخن گفتن از جنبه صدا در موسیقی در واقع به موارد متعددی همچون آلت موسیقی، ترکیب آلت‌ها، ملودی‌، هارمونی، بافت (شالوده) و تنالیته و هنگام صحبت در مورد بعد زمانی موسیقی به ریتم آن اشاره داریم. اگر موسیقی را یک زبان در نظر بگیریم، سازهای موسیقی به تنهایی و با هم صداهای آن زبان را تشکیل می‌دهند. هدف بیشتر سازهای موسیقی رسیدن به انعطاف، خوش آهنگی و قدرت بیان صدای انسان می‌باشد. بین سال‌های 1970 تا 1980 این عقیده وجود داشت که صدایی که با سازهای الکترونیک و به صورت دیجیتال ساخته می‌شود موج موسیقی آینده خواهد بود اما امروزه بیش از هر چیز سازهای الکترونیکی دیجیتال برای تقلید از سازهای کلاسیک استفاده می‌شوند. در میان سازهای مختلف، سازهای زهی آرشه‌ای یا خانواده ویولن شامل چهار ساز بوده که برابر با چهار محدوده صدای انسان هستند. ویولن صدای سوپرانو"soprano"، ویولا "viola" صدای آلتو"alto"، ویولن سل "violoncello" یا چلو "cello" صدای تنور"tenor" و کنترا باس "contra or double bass" صدای باس "bass" را تولید می‌کند که به صورت مخفف SATB نامیده می‌شوند. از میان تمامی سازها صدای ویولن به صدای انسان نزدیک‌تر بوده و دارای آهنگی خوش، قدرت، چابکی، دقت بسیار بالا و زیبایی محض می‌باشد. ویولا صدایی نرم‌تر، کامل‌تر و نسبتا غیر متمرکزتری نسبت به ویولن داشته و اغلب در نقش کمکی و تکمیلی با ویولن نواخته می‌شود. بین سازهای زهی آرشه‌ای، ویولن سل با صدای خش‌دار و بَم خود و شکل زیبا و چشمگیرش از نظر قابلیت نغمه سرایی بعد از ویولن قرار می‌گیرد. همان‌گونه که سازهای زهی آرشه‌ای بیشترین تعداد را در ارکستر دارند کوآرتِت هم به همین شکل می‌باشد و تقریبا از حدود سال 1750 یک گروه نوازنده چهار نفره از دو ویولن، یک ویولا و یک ویولن‌سل تشکیل و تبدیل به مهم‌ترین و معتبرترین گروه موسیقی سالنی شد. به دو دلیل کوآرتت زهی از دو ویولن، یک ویولا و یک ویولن‌سل تشکیل شده است. نخست اینکه در زمان پیدایش کوآرتت زهی، آن باسی که اکنون می‌شناسیم هنوز به وجود نیامده بود، دوم اینکه حتی اگر آن زمان هم وجود داشت باز هم ساز مناسبی برای کوآرتت زهی نبود. ژانرِ سازی یک دسته بندی مشخص از سازهاست و سه نوع دسته بندی عمومی ژانرِ سازی وجود دارد که عبارتند از: سولو یا تکنوازی "Solo"، سالنی یا مجلسی "Chamber" و ارکستری "Orchestral". تکنوازی یک قطعه، تنها برای یک ساز بوده در حالی‌که سالنی یا موزیک سالنی یک قطعه، برای دو یا چند ساز است که برای هر بخشی یک نوازنده وجود دارد. موسیقی ارکستری یک قطعه، برای چند ساز می‌باشد که در آن حداقل یک بخش تکرار شده یعنی دو یا چند ساز یک بخش یکنواخت را می‌نوازند و همان موسیقی هم‌زمان به دست چند نفر نواخته می‌گردد. در ادامه با آموزش ویدیویی مبانی موسیقی در خدمت شما عزیزان هستیم.

آموزش-ساکسیفون

آموزش-ساکسیفون

تعداد ویدئوها: 51

در این سرویس با ساز ساکسوفون، که سازی بادی است، آشنا می‌شوید. آموزه‌های این سرویس با رویکردی آکادمیک از سطوح مقدماتی آغاز شده و تا سطوح پیشرفته ادامه می‌یابد. به بهره‌گیری از آموزه‌های این سرویس شما می‌توانید به تسلط خوبی بر این ساز مهیج دست یابید.